Thursday, November 02, 2006

Twisties og stringers...

Det har foreløpig ikke vært så god respons på etterlysningen av en ny propanbrenner, men jeg kan vente jeg. Og mens jeg venter forsøker jeg å lage twisties og stringers. Jeg er jo egentlig motstander av engelske utrykk, så da må jeg nesten forklare.

Stringers er tynne strenger som lages ved å varme opp glasstanga til det har blitt en liten glødende ball ytterst på tuppen. Deretter bruker man et pinsett eller en tang og stekker glassmassen slik at det blir en fin jevn tynn streng. Den vanskelige biten er å få strengen jevn, holde glasstanga glødende og ikke trekke for fort eller sakte.. Puh!

Twisties er tynne glasstrenger hvor to eller flere farger er vridd sammen slik at de ser ut som rare sukkerstenger.. Først taper jeg sammen to stenger med farger jeg liker. Erfaring viser at det er lurt å tape på to steder, slik at de holder seg sammen.. Deretter varmer jeg opp typpene og bruker en tang til å klemme dem sammen. Deretter varmer jeg enden på stengene opp til de gløder. Nå kommer det vanskelige. Jeg bruker en tang eller en pinsett å trekke med. Samtidig som jeg trekker jevnt og rett med den ene hånda, må jeg dreie jevnt og trutt med den andre hånda. Jeg har ikke helt fått til dette ennå, men det blir bedre...

Så gjenstår det bare å se om jeg kan lage noe moro med dem! Fortsettelse følger!

No comments: